PULL-basert læring for varig endring

Har du hørt om motstand mot endring? Det er fordi folk stort sett jobber “push”-basert med endring. Vi dytter ut informasjon og håper at ny informasjon skal føre til endringer av atferd. Men virkningsgraden på dette er veldig lav. Motstanden som oppstår handler stort sett om at folk virkelig misliker å bli dyttet. Slike følelser kan fort skape motstand og avmakt.

Folk er positive til endring. Særlig dersom de selv får være med å finne ut av hvordan vi skal lykkes med endringen. Med VOXT kan du enkelt og effektivt gjennomføre slike prosesser. Med en “pull”-basert tilnærming til endring. Hvor endring kommer innenfra. Da blir endring varig og skaper positiv energi som mobiliserer folk til videre utvikling.

Blooms taksonomi for læring (se figur) er en modell som brukes for å klassifisere læringsmål. Den tradisjonelle “push”-baserte tilnærmingen til endring bruker de to nederste nivåene for læring. Informasjon deles i en eller flere formater og kanaler. De som leder endringsarbeidet håper at informasjonen som deles vil gjøre at folk husker og forstår at fremover skal vi gjøre ting på en litt annen måte. De håper også at denne innsikten faktisk skal resultere i endret atferd.

Når du jobber “pull”-basert med endring, jobber du med de øverste nivåene i Blooms taksonomi. I noen tilfeller vil endringen være bestemt topp-ned i forkant, men du involverer folk i å sammen analysere og vurdere hva denne endringen betyr for dem. Hva er bra med endringen og hva er deres muligheter til å bidra? Hvilke utfordringer gir endringen og hvordan skal de løse disse utfordringene? Gjennom kollektiv refleksjon og dialog samskaper de effektivt ny praksis, slik at endringen får komme innenfra og mobilisere til varig endring.

Forrige
Forrige

Forskningsbasert prosess og metoder

Neste
Neste

Hvordan kan din virksomhet få økt rolleforståelse og samfunnsengasjement?